4 redenen om luxe te beperken

Luxe, en dan voornamelijk de producten en diensten die dienen om de sociale status te verhogen, creëert een viertal problemen. De eerste twee problemen zijn al langer gekend, het derde volgt uit recent psychologisch onderzoek, en het vierde probleem wijst op een schending van rechten van levende wezens.
1) De productie en consumptie van luxe creëert een onnodig hoge ecologische impact. We hebben het hier vooral over producten met een hoge ecologische voetafdruk. Enkele toppers van dergelijke luxe zijn: terreinwagens, verre vliegtuigreizen, jacuzzi’s, vlees, bont,…
2) Het kopen van luxe is bijzonder inefficiënt qua armoedebestrijding. Het is beter dat geld rechtstreeks te investeren in bv. ontwikkelingssamenwerking, noodhulp, opvangcentra, groene technologie… We hebben het hier vooral over erg dure producten. Enkele toppers van dergelijke luxe zijn: dure of overbodige kleding, juwelen, elektronische gadgets, cosmetica,…
3) Het hebben van luxe kan het eigenbelang activeren en iemands ethische waarden en gevoelens zoals solidariteit en empathie verminderen. Zie artikel. We hebben het hier vooral over producten met een hoge sociale statuswaarde. Blootstelling aan dergelijke luxe kan ervoor zorgen dat mensen meer aan zichzelf denken dan aan anderen, dat ze minder betrokken zijn bij de ander, en dat ze meer beslissingen nemen ten voordele van het eigenbelang en ten nadele van hun sociale verantwoordelijkheid. Verder kan de blootstelling aan luxe de sociale norm creëren dat het goed is om eigenbelang na te streven voorbij een basisniveau van comfort, zelfs als dat ten koste gaat van anderen.
4) Levende wezens hebben complexe belangen. Om die belangen te respecteren, mogen we levende wezens niet doden voor onze luxebehoeften. Voor onze basisbehoeften mogen we dat nog wel.

“We have been encouraged to spend money that we don’t have on things that we don’t need to create impressions that won’t last on people we do not care about.” Professor Tim Jackson

 

Dit bericht werd geplaatst in Blog en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s